Vi på Kaffebrus är alltid nyfikna på vad ni skapar och i synnerhet med hjälp av våra produkter. I detta inlägg får vi följa med Oskar Ekdahl och ta del av hur han arbetar med våra prylar och hur han gör för att få till dessa inbjudande och vackra matbilder. Mycket nöje!

Oskar Ekdahl heter jag, är kock och har ett brinnande intresse av fotografering i allmänhet och matfoto i synnerhet. Jag tänkte visa två stycken ganska typiska matbilder och berätta lite om hur jag gått tillväga när jag tagit dom och vilken utrustning jag använt. Jag fotar i stort sett bara mat/stilleben och eftersom jag har något av ett kontrollbehov vågar jag inte förlita mig på oberäkneligt, naturligt ljus så använder jag mig uteslutande av någon form av artificiellt ljus. Den ljuskälla jag primärt använder mig av är en Godox AD600BM som jag styr med en Godox X1-trigger. Det finns även tillfällen som t ex stop motion då jag föredrar att arbeta med fast belysning. Då använder jag mig av led-lampan Godox SL60W. Eftersom båda två har bowens-fattning kan jag använda samma ljusformare, vilket är praktiskt.

Så får du ett “krämigt” ljus

Trots att det just nu vurmas för ganska hårt ljus vad det gäller matfoto så eftersträvar jag så mjukt ljus som möjligt. Jag använder en 80 X 120cm stor softbox med dubbla diffusorer och försöker ställa den rackaren så nära objektet jag fotograferar som det överhuvudtaget är möjligt. Då tycker jag att jag får ett “krämigt” ljus med mjuka skuggor som jag dels gillar och som dels är smickrande för den mesta typ av mat. När jag är nöjd med ljuset så börjar jag experimentera med svarta och vita kartongbitar för att forma ljuset ytterligare.

Det har funnits tillfällen när jag stått i ett tight restaurangkök och försökt få till någon form av bild. Då får man lätt känslan av att det skulle vara lika uppskattat att börja fälla upp en gigantisk softbox som att ta in en bayersk blåsorkester i köket. Under sådana förutsättningar brukar jag ställa blixten ganska långt ifrån med en reflektor med raster på och sedan ha en stor “diffusor” så nära det man fotar som möjligt. Extra plus här för batteriet i AD600:an som räcker hela dagen och att den utan strömsladd blir lättplacerad. Det krävs också ganska hög effekt på blixten för att överrösta den skoningslösa lysrörsbelysningen som är vanlig i restaurangkök.

Att tänka på när du ljussätter framifrån

När man fotar mat så är det viktigt att tänka på att om man ljussätter rakt framifrån så ser det väldigt platt ut så jag försöker att få ljuset från sidan eller bakifrån. På detta sätt blir motivet mer levande, texturer framträder mer och man får fint “blänk” i maten. En annan sak att tänka på är att livslängden på maten är ganska kort. När maten väl är klar och ligger på tallrik så måste man vara beredd att börja fota direkt. Det tar inte lång tid för örter och liknande att börja vissna och få hela rätten att se trött ut. Jag har för vana att sätta upp min “scen” som jag vill ha den innan jag ens börjar laga maten. Jag har ett gäng olika underlag som jag tillverkat, hittat eller köpt att välja bland. Jag använder mig av stora klinkerplattor, vinylbakgrunder, bakplåtar eller egentligen vad som helst som har en intressant textur. Träplankorna som bilden med skakshukan (tomat- och äggrätten) är fotad på är en gammal äppellåda som stått på ett äppelmusteri på Ekerö tills det att någon som är påtagligt lik mig kastat sig ut ur en bil och stulit den.

Produkter från Kaffebrus som Oskar använt:

 

Oskars egna bilder

Slutresultat: Knivmusslor

Slutresultat: Knivmusslor

Slutresultat: Shakshuka

Slutresultat: Shakshuka

Besök gärna Oskar på Instagram här!

Hoppas att det smakade!